Diari AVUI
Societat
[Enviar l'article per e-mail] [Edició] 03/11/03

L'obertura d'establiments d'oci s'ha situat en l'epicentre de la política local

El temor que proliferin nous bars nocturns genera polèmica a Girona

Veïns del barri del Güell es mobilitzen contra l'Ajuntament

Jordi Serrat
GIRONA

El consistori ha creat una comissió per intentar fer compatible l'oci nocturn i el descans

El temor que proliferin nous bars musicals en zones urbanes de Girona ha obert un debat ciutadà entre el dret al descans veïnal i el dret a l'oci nocturn. L'Ajuntament és objecte de moltes crítiques per part dels veïns preocupats pels sorolls a les sortides d'aquests establiments i per l'augment del trànsit nocturn.
El barri del Güell és un dels sectors, relativament pròxims al centre de Girona, on més pisos s'hi han construït les útimes dècades. Els seus habitants temen que aquesta nova àrea residencial, a prop del Parc de la Devesa, deixi de ser un lloc tranquil com ara si comencen a instal·lar-s'hi nous cafès i locals de nit.
La sol·licitud d'una empresa per obrir-hi un bar i un restaurant ha mobilitzat els veïns que han penjat pancartes i llençols en els seus balcons contra aquesta obertura i han recollit més de mil signatures oposant-s'hi. La principal inquietud és que estan convençuts que si s'autoritza un local així n'atraurà d'altres i aviat esdevindrà un pol d'atracció per al jovent que va de copes.
Tot i que l'ordenança reguladora per a activitats recreatives exigeix una separació mínima de 100 metres entre local i local musical, els veïns se'n malfien i pensen que s'acabarà incomplint. El president de l' Associació de Veïns de la Devesa, Jaume Cordón, creu que les empreses tenen maneres d'esquivar la normativa ja que, per exemple, en aquest polèmic projecte els promotors ha demanat fer el restaurant i el bar separats només per un vidre. "A la llarga faran unes obres de reforma, trauran aquest vidre i el local ampliat, més que un restaurant, serà una sala de ball o el que sigui; i després en sortiran d'altres", explica el portaveu veïnal.
De moment, la llicència està en tràmit i, si bé el reglament gironí és molt sever quant a condicions d'insonorització i altres exigències (aparcaments, superfície, etc), Cordon creu que el consistori no posa cap trava a l'empresa. Per això, diu que se senten "enganyats" per l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, amb qui es van reunir almenys quatre vegades abans de les eleccions. Els afectats van fer una assemblea al palau de fires i estan decebuts també amb ICV -soci del PSC- perquè diuen que s'ha alineat amb els socialistes per "mantenir una poltrona".
Com que el cas del Güell no és l'únic que ha generat controvèrsia, el tema ja és dels més conflictius de la política local. CiU va demanar una moratòria en la concessió de llicències en l'últim ple però la seva moció no va prosperar. L'equip de govern ha decidit que el Consell Econòmic i Social creï una comissió per estudiar com conciliar el dret a descansar dels veïns, el dret legítim del sector a obrir nous negocis i el dret dels noctàmbuls.

"Bars escampats"
El regidor de Medi Ambient, Ponç Feliu (PSC), recorda que el model que defensen des del govern local no passa per emplaçar les zones d'oci només als afores i diu que no es pot distingir entre barris residencials i barris no residencials. "Tots els carrers de Girona són residencials perquè a tot arreu hi viu gent. Les discoteques sí que estan més als afores, però els bars no hem d'acumular-los en un sol punt de la ciutat, sinó que poden estar escampats en llocs adequats".
Feliu afegeix que en el supòsit que atorguin la llicència del Güell no permetran cap ampliació del local. A més d'aquest cas, també hi ha hagut altres sol·licituds de bars o discoteques que han generat malestar, tot i que, en altres ocasions, alguns projectes s'han desestimat. En altres barris, com a l'Eixample-Migdia, les queixes han estat per bars que ja funcionen des de fa anys.
Botons